Iemand anders voor u laten stemmen (volmacht)

Door een volmacht af te geven kan iemand anders voor u stemmen.

Volmacht geven

U kunt iemand een volmacht geven om namens u te gaan stemmen voor de verkiezing voor het Europees Parlement. Deze persoon moet zelf ook mogen stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen. Dit heet kiesgerechtigd zijn.

U kunt een volmacht zelf regelen door de achterkant van uw stempas in te vullen. Of u vraagt het aan met een formulier. Het formulier moet u uiterlijk 3 juni 2024 inleveren aan de balie in het gemeentehuis.

Zelf regelen: achterkant stempas invullen

U kunt de volmacht zelf regelen. Daarvoor vult u de achterkant van uw stempas in. Dit heet een ‘onderhandse volmacht’. Vergeet niet om (een kopie van) uw identiteitsbewijs mee te geven aan de persoon die voor u gaat stemmen. Anders mag de stem niet worden uitgebracht. Deze persoon moet uw stem op hetzelfde moment uitbrengen als zijn eigen stem en mag maximaal voor 2 andere kiezers stemmen.

Aanvragen met een formulier

U kunt een volmacht aanvragen met het formulier Verzoek om bij volmacht te stemmen (pdf).

Het ingevulde formulier moet u uiterlijk 3 juni 2024 inleveren aan de balie in het gemeentehuis. U hoeft dan geen (kopie van uw) identiteitsbewijs mee te geven. De persoon die voor u stemt, ontvangt een bewijs dat hij/zij voor u mag stemmen. Deze persoon moet uw stem op hetzelfde moment uitbrengen als zijn eigen stem en mag maximaal voor 2 andere kiezers stemmen.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.