Stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement als niet-Nederlander

Woont u in Nederland, maar heeft u de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie? Dan kunt u in Nederland stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement.

Voorwaarden om in Nederland te stemmen

Heeft u zich voor een eerdere Europese Parlementsverkiezing geregistreerd als kiezer in Nederland? Dan hoeft u dat niet nog een keer te doen.

Heeft u (ook) de Nederlandse nationaliteit? Dan bent u automatisch geregistreerd als kiezer en hoeft u geen formulier in te vullen.

Registratieformulier

Als u wilt stemmen in Nederland, vult u het formulier Verklaring stemmen voor Europees Parlement in Nederland (pdf) in. Met dit formulier verklaart u dat u niet in een ander land gaat stemmen. U mag namelijk maar 1 keer stemmen voor het Europees Parlement.

Uw ingevulde formulier moet uiterlijk op 23 april 2024 bij ons binnen zijn.

Stuur uw volledig ingevulde formulier, samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs:

• per e-mail naar: gemeente@texel.nl
  • per post naar: Gemeente Texel, Postbus 200, 1790 AE Den Burg

U kunt het formulier ook inleveren bij de balie in het gemeentehuis. Vergeet dan niet uw geldige legitimatiebewijs mee te nemen.

Binnen 7 dagen na ontvangst van uw formulier hoort u of u mag stemmen. U ontvangt uw stempas dan een paar weken voor de verkiezing.

Registratieformulier in andere talen

Het formulier is in het Nederlands. U kunt ook de vertalingen van het formulier met uitleg op rijksoverheid.nl bekijken. De vertalingen zijn in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Pools.

In uw land van herkomst stemmen

Wilt u stemmen in het EU-land waarvan u de nationaliteit heeft? Dan moet u in dat land aangeven dat u wilt stemmen als kiezer in het buitenland. U mag dan niet in Nederland uw stem uitbrengen en u krijgt geen stempas van ons.

Op de website van het Europees Parlement leest u of u zich moet registreren in uw land.

Registratie intrekken

Heeft u zich eerder in Nederland geregistreerd voor de Europese Parlementsverkiezingen, maar wilt u nu stemmen in het EU-land waarvan u de nationaliteit heeft? Of heeft u een andere vraag? Stuur dan een e-mail naar gemeente@texel.nl of bel ons op 14 0222.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.