Huwelijk of partnerschapsregistratie

Gefeliciteerd, u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aan! Naast dat het een bijzondere, leuke dag wordt, is het ook veel organiseren. Op deze pagina nemen we u stap voor stap mee voor het regelen van uw huwelijk of partnerregistratie op Texel. Een huwelijk of partnerregistratie meldt u minimaal 2 weken van tevoren. Hierna heeft u maximaal 1 jaar om te trouwen of een partnerschap aan te gaan.

Stappenplan

In Nederland is er bijna geen verschil tussen een huwelijk en partnerschap. In beide gevallen hebben u en uw partner rechten en plichten naar elkaar na de ceremonie. U mag elkaars achternaam gebruiken, u belooft om voor elkaar te zorgen en u bent elkaars wettelijke erfgenaam. En ook de voorwaarden, eisen en documenten die u nodig heeft zijn hetzelfde.

De belangrijkste verschillen tussen een huwelijk en een partnerschap zijn:

  • Bij een huwelijk moet u elkaar het jawoord geven. Bij een partnerschap hoeft dat niet.
  • Een partnerschap hoeft u niet bij de rechter te beëindigen als u geen kinderen onder de 18 jaar heeft. Een huwelijk moet u altijd bij de rechter beëindigen.
  • Niet alle landen erkennen een partnerschap. Heeft u plannen om (tijdelijk) in het buitenland te gaan wonen? Vraag aan de ambassade of het consulaat van het land waar u heen wilt of zij een geregistreerd partnerschap accepteren.
  • Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dan kan dat eenvoudig. Bent u getrouwd maar wilt u toch liever een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan moet u eerst naar de rechtbank om uw huwelijk te laten ontbinden.  

Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? U kunt uw geregistreerd partnerschap om laten zetten in een huwelijk. Voor de wet bent u dan getrouwd. Neem contact met ons op voor een afspraak. Bel naar telefoonnummer 14 0222 of stuur een e-mail naar gemeente@texel.nl. De kosten voor het omzetten naar een huwelijk kunt u vinden op de pagina met de kosten voor huwelijk of partnerschapsregistratie.

Als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft, dan mag u de achternaam van uw partner gebruiken. Het gaat hierbij om het dagelijks gebruik van de achternaam van uw partner. Denk bijvoorbeeld aan de aanhef op brieven.
U kunt kiezen voor:

  • uw eigen achternaam (ook wel geboortenaam genoemd)
  • de achternaam van uw partner
  • uw eigen achternaam – de achternaam van uw partner
  • de achternaam van uw partner – uw eigen achternaam

U kunt deze keuze altijd weer veranderen via de pagina Naamgebruik. Op officiële documenten zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden.
Dat kan op 3 manieren:

  • e/v: echtgenoot/echtgenote van
  • p/v: partner van
  • w/v: weduwe/weduwnaar van

Gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan met de andere ouder van uw kind of kinderen? Dan kunt u eenmalig en alleen op deze dag opnieuw een naamskeuze doen. Laat ruim van tevoren aan ons weten dat u de achternaam van uw kind(eren) wilt veranderen. Wij regelen dan dat u bij uw huwelijk of partnerschap opnieuw een naamskeuze kunt doen.

Meer over naamskeuze leest u op Welke achternaam kan ik voor mijn kind kiezen? (rijksoverheid.nl).

U kunt kiezen voor in wettelijke gemeenschap van goederen, of onder huwelijkse voorwaarden. Maakt u geen keuze? Dan trouwt u of gaat u uw partnerschap aan in wettelijke gemeenschap van goederen.
Dit betekent dat:

  • Bezittingen en schulden die tijdens het huwelijk worden opgebouwd worden gedeeld.
  • Vermogen en schulden die vóór het huwelijk zijn opgebouwd blijven privé.
  • Gaat u scheiden? Dan krijgen u en uw partner beide 50% van alle bezittingen en schulden.

Wilt u dit anders regelen? Dan kunt u bij de notaris huwelijkse voorwaarden afsluiten. U laat dan afspraken over bezittingen en schulden vastleggen. Dit moet u voor de ceremonie regelen.

U kunt trouwen in de raadzaal van het gemeentehuis of op een zelfgekozen locatie op Texel. De kosten voor de ceremonie zijn inclusief een trouwambtenaar van de gemeente. U leest meer over de kosten op de pagina kosten huwelijk of partnerschapsregistratie. Ook kunt u kiezen voor een gratis huwelijk of partnerschap.

Een gratis huwelijk of partnerschapsregistratie vindt plaats in een vergaderruimte van het gemeentehuis. We hebben 2 momenten per week om gratis te trouwen of een partnerschap aan te gaan. Dit kan op dinsdag om 9.00 uur of 9.15 uur. De ceremonie heeft een eenvoudig karakter en duurt maximaal 10 minuten. Dit is vanaf het moment dat de zaal voor u is gereserveerd. Er mogen maximaal 4 personen aanwezig zijn (het bruidspaar en 2 getuigen). U kunt niet zelf een trouwambtenaar kiezen. We kunnen geen muziek afspelen en er is geen gelegenheid om het bruidspaar te feliciteren. 

U kunt op alle dagen van de week in de Raadzaal van het gemeentehuis een ceremonie laten plaatsvinden. Op maandag tot en met vrijdag kan dit ieder uur op het halve uur tussen 8.30 en 16.30 uur. Op zaterdag en zondag zijn de tijden in overleg met ons. De ceremonie duurt 60 minuten. Dit is vanaf het moment dat de zaal voor u is gereserveerd. De gasten kunnen u ook feliciteren in de Raadzaal.  

Op Texel kunt u overal trouwen, maar er zijn een paar voorwaarden:

  • De locatie is openbaar toegankelijk, goed bereikbaar én voldoet aan de regels van openbare orde en veiligheid.
  • U heeft toestemming voor gebruik van de eigenaar of beheerder van de locatie.
  • Heeft u een locatie buiten? Zorg dan ook voor een alternatieve locatie waarnaar kan worden uitgeweken bij slecht weer.
  • U heeft samen met de trouwambtenaar gekeken of hij/zij op een redelijke manier op die locatie zijn/haar ambt kan uitoefenen.
  • De ceremonie is niet in de lucht (in een luchtballon of vliegtuig of aan een parachute) of in het water (in een zwembad of op een niet aangemeerd vaartuig).
  • Zijn er meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig op uw trouw- of feestlocatie? Dan meldt u dit minimaal 4 weken voor uw trouwdatum. Dit is verplicht in verband met de brandveiligheid. De melding doet u via het Omgevingsloket online en is gratis. Voor een feesttent geldt dat u een melding moet doen als er meer dan 150 mensen aanwezig zijn. Trouwt u in een horecalocatie, dan hoeft u geen melding te doen.

De trouwambtenaar speelt een belangrijke rol bij uw ceremonie. Samen met u geeft hij/zij een bijzondere invulling aan uw mooie dag! Voor uw ceremonie kunt u uw keuze aangeven. Het is mogelijk dat uw keuze toch niet beschikbaar is. We nemen dan contact met u op om een andere trouwambtenaar te kiezen. Op de pagina Trouwambtenaren vindt u meer informatie over de trouwambtenaren. Bij de ceremonie van een gratis huwelijk of partnerschapsregistratie kunt u niet zelf een trouwambtenaar kiezen.  

Bij uw huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft u minimaal 2 getuigen nodig. U mag er maximaal 4 meenemen. Als u een gratis huwelijk kiest mag u maximaal 2 getuigen meenemen. Getuigen moeten meerderjarig zijn. Als u zelf geen getuigen meebrengt, kunt u in uw online melding aangeven dat u getuigen van de gemeente wilt. Bij de keuze voor getuigen van de gemeente worden kosten in rekening gebracht. Dit geldt ook bij een kosteloze ceremonie.

Als u weet wanneer, waar op Texel en de soort ceremonie u wilt, dan is het tijd om uw huwelijk of partnerschap te melden aan de gemeente. Hoe u dat moet doen hangt af van uw situatie. 

U woont allebei in Nederland

Dan doet u uw melding digitaal via Meld uw voorgenomen huwelijk. U heeft hiervoor allebei een DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Ga dan naar digid.nl en vraag een DigiD aan.  

U of uw partner woont in het buitenland

Vaak hebben we aanvullende documenten nodig. Welke documenten dat moeten zijn ligt aan het land waar uw partner of uzelf woont. U kunt een e-mail sturen naar gemeentewinkel@texel.nl. Zet in de e-mail de namen, de woonplaats en de nationaliteit van u en uw partner. Als de melding niet digitaal kan (omdat u of uw partner geen DigiD heeft), doet u de melding op papier. U kunt dit formulier bij ons aanvragen, dan zenden wij u dit toe. Na uw melding op papier ontvangt u een factuur van ons. 

U woont allebei in het buitenland

Woont u allebei in het buitenland en heeft één van u de Nederlandse nationaliteit? Dan meldt u uw huwelijk of partnerschap in de gemeente Den Haag. De gemeente Den Haag stuurt uw gegevens na de melding naar de gemeente Texel. Wanneer wij de gegevens ontvangen nemen we contact met u op.

Woont u allebei in het buitenland en heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u niet in Nederland trouwen. Dit is vastgelegd in de wet.

Bij de melding van uw huwelijk of partnerschap heeft u DigiD nodig. Zowel van uzelf als van uw aanstaande partner. 
U moet de volgende keuzes maken:

  1. huwelijk of geregistreerd partnerschap
  2. betaald of gratis
  3. gemeentehuis of een andere (vrije) locatie
    *bij keuze voor vrije locatie heeft u een reserveringsbevestiging van de trouwlocatie nodig of een toestemmingsverklaring.
  4. de datum
  5. de tijd
  6. de trouwambtenaar
  7. uw getuigen
    * u moet kopieën van de identiteitsbewijzen van u en uw getuigen toevoegen

Aan het eind van de melding betaalt u online met Ideal.

Let op: het veranderen of afzeggen van de huwelijksdatum kost geld

Bedenkt u zich en wilt u toch een andere datum voor uw huwelijk of partnerschapsregistratie kiezen? Of wilt u uw geplande huwelijk of partnerschapsregistratie afzeggen (annuleren)? Of is er een andere wijziging? Geef deze wijziging dan aan ons door. Wijzigingen kosten geld. Het afzeggen of veranderen van een eerder vastgelegde datum bijvoorbeeld kost in 2024 € 75,25. Dit geldt ook voor een kosteloze ceremonie. 

De trouwambtenaar die u kiest heeft vooraf een persoonlijk gesprek met u en uw partner. Hij of zij neemt ruim voor de geplande trouwdatum contact met u op om een afspraak te maken. Het gesprek vindt plaats op een locatie die u samen afspreekt (bijvoorbeeld thuis of in het gemeentehuis).

Woont u niet op Texel? Dan komt de trouwambtenaar niet thuis op bezoek. Wel kunt u met elkaar videobellen. In het gesprek met de trouwambtenaar bespreekt u samen hoe de invulling van de ceremonie wordt op uw bijzondere dag.

De dag dat u gaat trouwen is aangebroken. Het is belangrijk dat u en uw getuigen een identiteitsbewijs meenemen naar de ceremonie. Zonder identiteitsbewijs van u of een van de getuigen kan de ceremonie niet doorgaan.

Waar u verder nog aan moet denken:

  • Op Texel moet u op veel plekken betalen voor het parkeren. Ook bij de strandslagen moet u betalen. U en uw gasten kunnen dit vooraf regelen door een Texelvignet aan te schaffen op www.texelvignet.nl (opent in nieuw venster).
  • U mag op Texel geen ballonnen laten opstijgen in de buitenlucht. Het oplaten van ballonnen is verboden omdat dit slecht is voor het milieu, onze dieren en uw veiligheid.
  • U mag geen huisdieren meenemen het gemeentehuis in.
  • U mag in en buiten het gemeentehuis geen rijst, confetti of bloemblaadjes strooien.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.