Verhuizen vanuit het buitenland naar Texel
Bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Binnen 5 dagen na aankomst kunt u zich persoonlijk inschrijven in de gemeente. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 0222 of gemeente@texel.nl. Als u verhuist naar Texel moet u mogelijk ook een huisvestingsvergunning aanvragen.
- geldig identiteitsbewijs van iedere persoon die ingeschreven wordt. Deze personen moeten allemaal bij de afspraak aanwezig zijn.
- bewijs van uitschrijving. Dit is alleen nodig als u van Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Sint Eustatius of Saba komt.
- ondertekende huur- of koopovereenkomst van uw woning. Of toestemming van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen. Gebruik daarvoor het formulier Toestemming inwoning/samenwoning (pdf). We hebben ook een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner nodig.
Heeft u ook al originele documenten, zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte? Neem deze dan ook mee naar de afspraak. Heeft u nog geen originele documenten? Dan kunt u deze op een later moment inleveren.
Soms moeten documenten uit het buitenland eerst worden gelegaliseerd. Dit verschilt per land. Legalisatie betekent dat de verklaring ondertekend en gestempeld moet zijn in het land van herkomst. Lees verder over het legaliseren van buitenlandse documenten (nederlandwereldwijd.nl).
Blijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Vraag dan een burgerservicenummer (bsn) aan bij een RNI-loket (registratie voor niet-ingezetenen).
Meer over registratie als niet-ingezetene (RNI) op nederlandwereldwijd.nl