Afschrift of uittreksel akte burgerlijke stand

Heeft u een afschrift of uittreksel nodig van een geboorteakte, huwelijksakte, partnerschapsakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte? Dat kunt u aanvragen bij de gemeente waar de geboorte, het huwelijk, partnerschapsregistratie, echtscheiding of overlijden plaatsvond. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont.

Een afschrift of uittreksel vraagt u online aan. U betaalt hiervoor € 17,10. Het is mogelijk om van een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte een internationaal (meertalig) uittreksel aan te vragen. Dit kan niet van een partnerschapsakte. Van een partnerschapsakte kunt u alleen een afschrift in het Nederlands krijgen.

Afschrift

Een afschrift is een officiële kopie van de akte. Het heet ook wel een ‘gewaarmerkt afschrift’. Op het afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. Het afschrift is alleen in het Nederlands verkrijgbaar. De originele akte blijft eigendom van de gemeente. 

Uittreksel

Een uittreksel is een samenvatting van de akte. Het uittreksel is altijd meertalig (internationaal). Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch. 

Meestal vertelt de organisatie die de akte wil hebben of u een afschrift of een uittreksel nodig heeft. Of hoe oud het afschrift of het uittreksel mag zijn. Bij de aanvraag kunt u aangeven of u een afschrift of een meertalig uittreksel wilt hebben. Als u kiest voor meerdere talen, dan krijgt u automatisch een uittreksel. Heeft u een afschrift van de akte in een andere taal nodig? Dan moet u dit afschrift zelf laten vertalen door een beëdigd tolk/vertaler. 

Van een partnerschapsakte kunt u alleen een afschrift in het Nederlands krijgen. Heeft u een afschrift van de partnerschapsakte in een andere taal nodig? Dan moet u dit afschrift zelf laten vertalen door een beëdigd tolk/vertaler.  

Van akten van geboorte, overlijden, huwelijk en echtscheiding kunt u wel een internationaal (meertalig) uittreksel aanvragen.

Tijdens de openingstijden van de balie in het gemeentehuis kunt u een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen. Vergeet niet om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Wij bellen u op als het document voor u klaarligt.

U kunt een afschrift of uittreksel van een akte per brief of e-mail aanvragen. Geef daarin aan:

  • welk afschrift of uittreksel u nodig heeft
  • voor welk doel u het afschrift of uittreksel nodig heeft
  • het adres waar wij het afschrift of uittreksel naartoe kunnen sturen
  • uw handtekening

Vergeet niet een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee te sturen. Als uw aanvraag compleet is, dan ontvangt u het uittreksel binnen 5 werkdagen. De rekening voor de kosten sturen wij naar u op.

Stuur uw brief naar:

Gemeente Texel
Team Gemeentewinkel
Postbus 200
1790 AE DEN BURG

U kunt uw brief ook mailen naar gemeente@texel.nl.

Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand machtigen. U geeft dan iemand anders toestemming om het uittreksel voor u op te halen. Schrijf ons een brief waarin staat:

  • welk afschrift of uittreksel u nodig heeft
  • waarvoor u het uittreksel of afschrift nodig heeft
  • de gegevens van de persoon die het afschrift of uittreksel voor u afhaalt (de gemachtigde)
  • uw handtekening

Uw gemachtigde neemt de brief mee naar de gemeente sámen met:

De gemachtigde betaalt de kosten aan de balie.

Dat hangt af van de organisatie waarvoor u het document nodig heeft. Elke organisatie stelt andere eisen aan de geldigheid. Vraag daarom bij de organisatie na wat zij willen. De meeste organisaties willen een nieuw document.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.